Filtrovat

ARCHIV RUBRIKY:

Traktory a doprava

12.05.2015 | 09:22

Kolový, či pásový?

Traktor kolový, nebo pásový? S odpovědí na tuto otázku se perou nejen farmáři, ale i mechanizátoři, kteří „vládnou“ nad strojovým parkem obhospodařujícím tisíce hektarů půdy. Kritérií a aspektů k rozhodování je velké množství, od pořizovací ceny akceptovatelné ekonomem až k faktoru utužení půdy bedlivě sledovanému agronomem. Následující článek nepřináší jednoznačnou odpověď, ale na konkrétním příkladu typově stejného traktoru v kolovém a pásovém provedení detailně porovnává jejich tahové vlastnosti. Základní posouzení vlastností traktoru ve vztahu k pracovním operacím s vysokým podílem tahu je založeno na znalosti a analýze tahové síly a tahového výkonu interpretované nejlépe v grafické podobě - charakteristiky. Tyto charakteristiky respektují rozsah jednotlivých převodových stupňů. Obvykle jsou do tahové charakteristiky zakreslovány následující veličiny: tahový výkon, pracovní rychlost, hodinová spotřeba, měrná tahová spotřeba, prokluz kol aj. Tahové vlastnosti Tahové vlastnosti se zjišťují buď při ustálených režimech práce traktoru - při standardních tahových zkouškách, nebo s plynulou změnou zatížení traktoru při urychlených tahových zkouškách. Zkoušky tahových vlastností traktorů se provádějí podle metodik OECD Code 2. Zkušební dráhy pro tahové zkoušky kolových traktorů tvoří betonový nebo živičný povrch, strniště obilovin nebo pozemek připravený k setí. Tahové ukazatele traktoru se na zkušební dráze stanovují zatěžováním pohybujícího se traktoru silou, působící na připojovací zařízení. Pro vyvození brzdné síly se používá zatěžovací vozidlo – nákladní automobil, traktor či speciální dynamometrický vůz. Standardní tahové zkoušky se provádějí při ustáleném režimu činnosti motoru. Nejdříve v laboratoři, pak na poli Abychom vás mohli seznámit s tahovými vlastnostmi odlišných konstrukcí traktorového podvozku, realizovali jsme v Ústavu techniky a automobilové dopravy Mendelovy univerzity v Brně tahové zkoušky nových traktorů John Deere 8320R a 8320RT. Zkoušky obou traktorů proběhly v laboratorních a terénních podmínkách. V laboratoři byly ověřovány parametry motorů tak, abychom měli jistotu, že jejich výkony jsou shodné. Pravý duel se však odehrál na poli. Ačkoliv jsme se snažili o ryzí objektivitu zkoušek, je nutné poznamenat, že uvedené traktory neměly shodnou hmotnost (kvůli nutnému dodržení limitů výrobce). Opusťme však akademickou debatu a podívejme se na průběh a výsledky testu.* Doc. Ing. Jiří Čupera, Ph.D. Ing. Martin Fajman, Ph.D. Ing. Marek Vít Mendelova univerzita v Brně Článek vyjde v květnovém Farmáři.
Kategorie: 

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down